Svar: Hjælp til mere rutine (6 måneder)
7. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt for skemad, og det er super dejligt. Jeres dreng lyder til at være glad for både grød og mos, og i 6 måneders alderen kan hans indtag øges yderligere - ikke nødvendigvis mere af gangen, men lidt flere måltider. Og derudover vil det ofte være rigtig godt med mere variation - det vil sige grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og også mere variation af grøntsagsmos, ligesom han skal starte med kød og fisk i grøntsagsmosen og også gerne må begynde at få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gnaske på.
Det lyder meget fint med ca. 6 flasker i døgnet og frem mod 7 måneders alderen skrues ned til 5 flasker og når han bliver 7 måneder, vil han ofte trives med 4 flasker i døgnet. Så i takt med at mængden af skemad øges og han også bliver bedre til at drikke vand af kop, så vil hans behov for mælk gradvist blive nedsat. Det er netop en god idé at forsøge at skabe en dagsplan, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og flaske, før han skal sove.
Jeg vil anbefale jer, at I fra ca 6 måneders alderen begynder at vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv. Det er stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen og det er med til at sikre, at han kan nå at få mad og mælk nok og at hele dagen ikke pludselig skrider for jer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre, måske indtil ca. kl 07-07.30, hvor han så vågner eller vækkes kærligt
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, måske kl. ca. 9.30
Frokost 11.30-12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske kl. ca. 13...det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20. Igen kan tidspunktet variere lidt efter, hvor lang dagens 3. lur er og hvornår den ligger
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes flaske igen.
Som I kan se, så indgår der i denne dagsplan 6 flasker fordelt over døgnet, og samtidig også både morgenmad, frokost og aftensmad samt plads til to mellemmåltider. Rytmen er lavet, så han tilbydes skemad og vand af kop - og flaske før hver lur og på den måde skabes der plads i maven til begge dele. Det er således også bedre, at I giver ham ½ dl. grød eller mos og han så efterfølgende drikker sin flaske, end at I giver ham 1.5 dl. grød eller mos og han så afviser flasken eller ikke drikker nok. Mælk skal stadig udgøre størstedelen af hans indtag :)
Så det vil være rigtig godt, hvis I begynder at introducere morgengrød nu og stille og roligt derefter så begynder I at introducere lidt frugtmos formiddag og eftermiddag. Når han bliver 7 måneder, så er det netop mælken formiddag og eftermiddag, som forsvinder en af gangen, og i stedet vil mellemmåltiderne begynde at fylde lidt mere.
Jeg vil anbefale jer rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad", hvor I finder dagsplaner og guides igennem måned for måned, der er også opskrifter osv. og I kan også slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan det skal gives. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019.
Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske